Kości do gry- od wróżbiarstwa, przez hazard do rodzinnej rozrywki

Kości do gry są bardzo niedocenione- nikt nie opowiada o ich barwnej, wielowiekowej historii, nie wielu zachwyca się mnogością rozwiązań wizualnych, prawdopodobnie nikt zna wszystkich możliwości rozrywki jakie dają te małe bryły przestrzenne. Rzut kośćmi umożliwia generowanie całkowicie losowych wyników, dzięki czemu kostki idealnie nadają się do gier planszowych, fabularnych, podejmowania decyzji a nawet wróżenia.
Kości do gry wzięły  swój początek od rzucanych kości skokowych zwierząt hodowlanych, których szczątki poniewierały się na podwórzach i ulicach. Ich kształt był zbliżony do czworościanu, co umożliwiało ustalenie wartości poszczególnych ścian, a od tego już tylko krok do rozgrywek, które dziś nazwalibyśmy hazardem. Już w czasach starożytnego Rzymu dostrzeżono, że sposób w jaki upadają kości, może być związany z działaniem Fortuny (bogini szczęścia i nieszczęścia)  , a później, że o tym jak upadnie kość może decydować sam Bóg (taki czy inny). I jak z wieloma wielkimi odkryciami bywało, kostki zostały równolegle wynalezione praktycznie na całym świecie: od starożytnego Egiptu (znalezione w grobowcu sprzed 2000r p.n.e) , poprzez Rzym, Grecję,  aż do Indii (wzmianki o nich można znaleźć w świętej księdze hinduizmu jako epos Mahabharat gdzie świat powstaje w wyniku czterech rzutów kośćmi).
Najpopularniejszymi kośćmi są, znane wszystkim, kości sześciościenne, znakowane kropkami, lub cyframi. Takie kości w wielu grach posiadają również grafiki, lub słowa.
-o zabawie koścmi dla dzieci
– o rodzajach: k6, k10, itp

Dodaj komentarz